توزیع مویرگی و راهکارهای آن

بازاریابی مویرگی شامل توزیع مویرگی رساندن محصولات تا آخرین فروشنده است. مویرگی ها، رگها کوچکی هستن که وظیفه رساندن خون به سلولها را برعهده دارند و با این استعاره ، نظام توزیع مویرگی شکل گرفته است.
توزیع مویرگی نظام و تفکری است که میبایست در تمام بنگاهای اقتصادی مورد توجه جدی قرار گیرد. توزیع مویرگی فقط خاص شرکت های عرضه کننده ی محصولات صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی نیست.
امروزه تولید کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات آشپزخانه، لوازم خانگی، مبلمان، انواع ابزار آلات صنعتی و مصرفی و … میتوانند با پیاده سازی مدیریت توزیع مویزگی از مزایای فرآوان آن خودشان بهره مند سازند. نکته ی مهم طراحی درست این نظام و تعهد و حمایت مدیران ارشد برای اجرای آن است.

بازاریابی مویرگی

طبق تحقیقات بازاریابی به عمل آمده، با رقابتی شدید تر شدن کسب و کار، اهمیت ارتباط موثر با مشتریان نیز بیشتر میشود ذر این فضا از بین شیوه های مختلف ارتباط با مشتری نظیر تبلیغات، روابط عمومی، فروش شخصی، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم موثر تر خواهد بود، علت آن هم تعامل دوطرفه ایی است که بین بنگاه اقتصادی و مشتریان صورت میگیرد. در این ارتباط، علاوه بر اینکه بنگاه اقتصادی در شناساندن خویش به مشری تلاش میکند تا بتواند تقاضای او را به سمت بنگاه سوق دهد، فرصتی فراهم میشود تا صدای مشتری را نیز بشنود که نتایج آن برای رقبا و گسترش کسب و کار حائز اهمیت است به طوری که بنگاه میتواند مشتری را بشناسد و نیاز او را بداند و در راستای کسب رضایت مشتری با نگرش برد دو جانبه حرکت کند. یکی از راههای بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی است که بهره گیری صحیح از تلفن علاوه بر نکات پیش گفته در راستای مدیریت زمان نیز به بازاریابان در دنیای شلوغ و پیچیده امروزی کمک میکند.

مزیت ها:

1. ریسک بازگشت وجه کالای فروخته شده نسبتا در مقایسه با روش اول پایین است.
2.به دلیل وجود تجربه نسبتا خوب در امر توزیع مویرگی  و وجود اطلاعات به روز در این سیستم ها، کنترل شبکه توزیع و مسیر کالای فروخته شده آسان است.
3.شرعت انتقال کالا به بازار نسبتا خوب است.
4.به دلیل متمرکز بودن سیستم  سفارش دهی و باز پرداخت وجه کالای فروخته شده مشکلات تعدد مشتری و مراکز سفارش وجود ندارد و طرف حساب یک نفر است.

ویژگی های راهکار پخش مویرگی پاچیو سیستم عبارتند از:

.ارائه اطلاعات دقیق و به موقع از وضعیت فروش و میزان سودآوری محصولات

.متناسب سازی رویه های فروش، قیمت گذاری و اعطای تخفیف برای هر گروه مشتری

.تسهیل پیگیری به موقع مطالبات از مشتریان

.اعمال سیاست های مدیریتی شرکت در قالب مدل های ارزیابی و پورسانت

.مقایسه عملکرد با اهداف فروش

.استفاده از فرمول های متنوع و پیچیده و محاسبه دقیق پورسانت

.بهینه سازی فرآیند سفارش دهی و پیگیری وضیعت سفارش توسط مشتری

.پشتیبانی کامل از عملیات شعب فروش و مدیریت متمرکز

.مدیریت رویه های اصلی فروش مویرگی ایجاد امکان برنامه ریزی برای مراجعه به مشتری

.امکان طراحی تخفیفات و جوایز متنوع برای مشتریان

.کنترل و نظارت کافی بر عملکرد کارکنان فروش و پخش