تحول دیجیتال و حرکت سازمان‌ها در مسیر آن

فضایی که انسان قرن ۲۱ در آن زندگی می‌کند دستخوش تحولات جدی شده است. گوشی‌های هوشمند و میلیون‌ها اپلیکیشن‌‌های عرضه‌شده بر این بستر، بخش اعظمی از حوزه تمرکز و توجه ما در زندگی را به خود اختصاص داده‌اند. به‌شکلی که هر یک از ما روزانه بیش از ده‌ها بار در زمان انجام امور روزمره، کاری که به آن مشغول هستیم را متوقف کرده و سراغ گوشی هوشمندمان می‌رویم. (Eyal, ۲۰۱۴) دوربین‌های کنترلی دائماً در حال ضبط اتفاق‌های جاری هستند. امواج رادیویی حاوی حجم عظیمی از داده‌ها، در اطراف ما در حال انتشار هستند. ارتباط با افرادی که هزاران کیلومتر دورتر از ما هستند در زمانی کوتاه‌تر از یک ثانیه عملی است. شایعات ممکن است در کمتر از یک ساعت ذهن میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت بیمه‌نامه خودرو شما بر اساس رفتار شما در هنگام رانندگی تعیین می‌شود، خرید کالایی خاص با تنظیمات درخواستی خود شما از فروشگاهی در آن‌سوی دنیا به سادگی قابل انجام است، متخصصین برنامه‌نویسی یا تحلیل‌گران مالی می‌توانند هم‌زمان که در کشور خود زندگی می‌کنند، برای شرکتی در قاره‌ای دیگر کار کنند. سیستم‌های هوشمند می‌توانند انتخاب‌های شما در زندگی را پیش از آن‌که بر زبان آورید با دقت بالایی پیش‌بینی کنند. به شکلی که شاید بتوان گفت حریم خصوصی هر انسان دیگر حتی از کره‌ای به اندازه‌ی سر او هم کوچک‌تر شده است. همه‌ی شواهدی که برای انسان قرن بیستم در حد معجزه بود، امروز برای انسان قرن ۲۱ امری عادی است و جالب‌تر اینکه این تازه اول راه است.

 

سازمان‌های قرن ۲۱ در دورانی هستند که انقلاب صنعتی چهارم با محوریت تحول دیجیتال در حال از بین بردن بسیاری از الگوهای رایج تجارت در دهه‌های اخیر و رونمایی از شیوه‌های نوینی از تعاملات اقتصادی، محصولات و خدمات نوآورانه و ابزارها و رویکردهای مدیریتی است. تاثیر این تحولات تا اندازه‌ای بنیادین بوده است که امروز می‌توان افول بسیاری از ابرشرکت‌های دهه‌های اخیر را در کنار شکوفایی شرکت‌هایی همچون آمازون، اوبر، فیس‌بوک و سایر استارتاپ‌های تک‌شاخ دید که در دهه‌های گذشته یا وجود نداشتند یا نقشی بسیار کم‌رنگ از آن‌ها دیده می‌شد.

این تغییرات بسیاری از سازمان‌ها را بر آن داشت تا قبل از اینکه مانند برخی دیگر از غول‌های اقتصادی گذشته زیر امواج سهمگین این تحولات غرق شوند، فکری به حال کسب‌وکار خود کرده و سازمان خود را متناسب با تغییرات عصر حاضر متحول کنند. بی‌شک ورود به چنین فرآیند تحولی‌ای، نیازمند داشتن نقشه‌ی راهی جامع است تا به سازمان‌ها کمک کند که ورای تغییرات مدگرایانه در عرصه‌ی دیجیتال، به شکلی متوازن قابلیت‌های رهبری و قابلیت‌های دیجیتال سازمان خود را توسعه داده و به رهبران بازار در قرن ۲۱ تبدیل شوند.