تکامل توزیع و پخش عمده‌فروشی-روندها و پیش‌بینی‌ها

صنعت توزیع و پخش عمده فروشی از زوایای مختلف بسیار شبیه به دهه‌های گذشته است. توزیع‌کنندگان بر بهبود سودآوری، افزایش حاشیه‌ی خود و غلبه بر رقابت متمرکز هستند. با این‌حال، فن آوری‌های جدید، تغییرات مداوم بازار و نیازهای فزاینده‌ی مشتریان، اساسا روش پیشبرد کسب‌وکار را برای توزیع‌کنندگان امروز تغییر داه است. براساس آمارها، ۴۰٪ از مدیران ارشد و مدیران IT ، اکنون به IT به عنوان یک سلاح رقابتی نگاه می‌کنند.
شرکت‌های توزیع و پخش که در تغییر فن‌آوری چابک نیستند، با آینده‌ی دشواری روبه‌رو هستند. در این صنعت، حتی فن‌آوری‌های اصلی مانند سیستم‌های مدیریت تقاضا به‌شکل شگفت‌آوری ،کم‌تر به‌کار گرفته شده‌اند. در واقع شرکت‌هایی با سیستم‌های ERP دارای مزیت رقابتی هستند و شرایطی که سرعت پیشرفت فن‌آوری افزایش می‌یابد، در موقعیت بهتری برای انطباق و نوآوری قرار می‌گیرد.

صرف‌نظر از اندازه، موقعیت جغرافیایی و تخصص، «کارایی» عملیاتی هنوز اولویت اول برای توزیع‌کنندگان است. حتی با نگاه به آینده و احتمال تحول در فن‌آوری‌های جدید و در حال رشد مانند تلفن همراه و رایانش ابری، بسیاری از شرکت‌ها بر مسائلی نظیر مدیریت تقاضا، عملیات انبار، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و تدارکات تمرکز می‌کنند. بسیاری معتقدند آن‌ها بدون مدیریت صحیح عملیات جاری، نمی‌توانند به مزایای عملیاتی و رقابتی که از طریق آخرین فن‌آوری‌ها وعده داده می‌شوند، دست پیدا کنند. این نکته به معنی بهینه‌سازی و استانداردسازی فرایندهای درون سازمانی به عنوان پایه‌ای برای نوآوری، رشد و مهیا شدن شرایط برای استفاده از فن‌آوری‌های جدید است.
در بازار امروز، فقط فروش محصولات باکیفیت کافی نیست. مشتریان به دنبال راه‌حل‌های کامل (total solutions) هستند. منظور از راه‌حل کامل روشی است که در آن محصولات و خدمات با هم ترکیب می‌شوند تا ارزش بیشتری برای مشتریان ایجاد کنند. در عین‌حال انتظارات آن‌ها برای ارائه‌ی خدمات اصلی همچنان ادامه دارد. مشتریان امروزه تمایل دارند با همان سرعتی که کالا را از قفسه فروشگاه می‌خرند، سفارش‌های خرید ویژه‌ی خود را تحویل بگیرند.
در بازار رقابتی و پر از انتخاب امروز، وفاداری مشتریان دیگر کاربرد گذشته را ندارد. برای اینکه مشتریان خرید مجدد داشته باشند، توزیع‌کنندگان باید دلیل مهمی برای آن‌ها ایجاد کنند و خدمات گسترده‌تر و خاصی ارائه کنند.