کاربرد سیستم‌های ردیابی مبتنی بر RFID در صنایع مختلف

RFIDفناوری استفاده از امواج رادیویی برای ارتباط بین یک دستگاه دریافت کننده و فرستنده سیگنال و یک گیرنده الکترونیکی کوچک بدون دخالت انسان است. این ارتباط زمانی برقرار میشود که تگ ها در محدوده شناسایی تگ خوان قرار گیرند.
RFID  بیش از نیم قرن است که کاربرد دارد. برای نمونه میتوان به کاربرد نیروی آن در نیروی هوایی برای تمایز بین هواپیما های خودی از دشمن اشاره کرد. در سال های اخیر RFID  به عنوان یک فناوری توانمند ساز، برای شناسایی دارایی های فیزیکی کاربرد فراوانی داشته است. برای نمونه وال مارت بزرگترین جهان در سال 2003 برنامه های خود را برای بکارگیری فناوری RFID  با هدف اثر بخش کردن فرآیندهای زنجیره تامین و لجستیک خود اعلام کرد. بسیاری از سازمان های دولتی مثل موسسه ی مدیریت دارو و غذای ایالت های متحدهFDA نیز از RFID  برای ردیابی داراییشان استفاده میکنند.
ادغام فناوری های RFID  و استاندارد های EPC ، شبکه ای از اشیاء را خلق کرده است که دریافت خودکار اطلاعات و به اشتراک گذاری آن را در زنجیره تامین میسر ساخته است.EPCمجموعه ای از استاندارد های مرتبط برای سخت افزار و نرم افزار و صفحات ورود اطلاعات است که در فناوریRFID ، یک شماره سریال استاندارد منحصر به فرد برای هر تگ فراهم میکند. بنابراین در تئوری با شبکه ای از اشیاء روبه رو هستیم که از طریق میتوانیم، هر شی روی زمین که به آن تگ متصل کنیم را دریابی کرد. هنگامی که RFID در مدیریت دارایی های فیزیکی به کار گرفته میشود، میتواند برای ردیابی تجهیزات متحرک یا دارایی هایی مانند پالتها، وسایل نقلیه، بسته های متحرک، انسان و حیوانات که در حال انتقال و جابه جایی هستند بکار گرفته شود