مزایای رایانش ابری برای جامعه

رایانش ابری مدل مناسبی برای دسترسی آسان به مجموعه ای از منابع به اشتراک گذاشته شده مانند شبکه ها،سرورها،دستگاهای ذخیره سازی، برنامه های کاربردی و خدمات است که در هر مکان و زمان، بر اساس تقاضای کاربر در دسترس است. در این میان لازم نیست کاربر تجهیزات خاصی برای پردازش داشته باشد یا بداند محل انجام این پردازش کجاست. او میتواند به سادگی با اتصال به یک سرور بر بستر اینترنت، ازاین خدمات استفاده کند. به تعبیر ساده تر، رایانش ابری الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات فناوری اطلاعات است و آنها را به شیوه ای مانند آب، برق و تلفن در اختیار کاربران میگذارد.
یکی از شناخته ترین کاربرد های خدمات رایانش ابری برای عموم ، ارسال یک پیام به شکل جیمیل که به نوعی انقلابی در ارتباطات ماکتبه ای به شمار میرفت. به دنبال آن، با توسعه ی خذمات محتوایی دیگری نظیر فلیکر، بلاگر و فیسبوک، کاربرد آن برای کاربران خیلی وسیعتر و بیشتر از آنچه تصور میشود گسترش یافته است. به هر حال خدمات رسانی اینترنتی مانند شبکه های اجتماعی، پیام رسان ، خرید آنلاین ، برنامه های تاکسی یاب ، بانکداری الکترونیکی یا هر نوع خدمت مشابه این که امکان به اشتراک گذاری اطلاعات در آن ها وجود دارد به لطف رایانش ابری شکل کاملی گرفت و مزایای آن در زندگی روز مره ی افراد عاذی پررنگ تر شده است.
در فناوری رایانش ابری کاربران تنها هزینه ی استفاده از خدمات را میپردازد و نیازی به پرداخت هزینه های سرمایه ای برای خرید سخت افزار و نرم افزار وجود ندارد. به دلیل ارتباط مستقیم کاربر و شرکت سرویس دهنده ، هزینه های مربوط به واسطه و نماینده ی فروش حذف میشود.
امروزه در ایران نمونه های رایانش ابری به شکل مشخصی برای عموم در دسترس است. دسترسی به برنامه هایی مانند اسنپ و تپسی ، انجام امور بانکی از طریق موبایل، به استراک گذاشتن حجم انبوهی از عکس ،فیلم و متن در فضای محازی یا استفاده از خدمات الکترونیک شرکت ها برای پیگیری امور اداری، برای ما کاربران ایرانی حاکی از آن است که آثار رایانش ابری در بالا رفتن کیفیت زندگی بیش از پیش مشهود شده است.